yang aku tak paham

manusia yang berpura2 baik...baik ke? wajarkah dikatakan sesorang itu baik bile diri dier sndiri yang kerap menyanjung tinggi diri sendiri..konsep dier sm je cm org giler takkan mngaku dier giler..tp bile org baik..bleh plak mngaku baik? ape kes??

baik ke dier bile kasi fri gift je segala2 yang berlaku or yg tlah dilakukan oleh org yg paling dier rapat..yg kononnye yg dier syg macam nak mati kat sume org yg dier jumpa walaupun dier tak cukup mengenali orang tu? dgn kata mudah tuk difahami..penjaja cerita la kan..tp kalo berjaja pn ader hasil..dier ni penyedekah la kot..cakap kat sane sini ttg perlakuan org yg kononnye dia sayang.. nk bgtau 1 dunia la yg org tu jahat n tak adil kat dier..salah dier jugak.. sape suh nk kat org yg jahat n tak adil cm tu? dah ckp mcm2.. pastu bile si jahat tu nk suh si baik ni blah dari idup si jahat ni..tak mo plak..menangis n merayu tak mo.. tp si jahat yg memang jahat ni tak peduli la kan..nm pun jahat..si jahat ni yg berambus dari idup si baik ni...dah berdekad2 si jahat ni tak kaco si baik ni...ttba si baik ni dtg mmbuat onar plak...ayat yg paling best...-dari 1st kenal asek nak sakitkan dier- jawapan dier..lu pk la sendiri.. kalo si baik ni dah tau dari 1st kenal..dari 1st tu..si jahat tu dah sakitkan dier..nape si baik ni bodoh dan bangang sangat terima si jahat ni?? pastu buat macam2 kenyataan...adakah si jahat ni harus dipersalahkan? atau si baik ni yang terlalu baik n rasa diri tu terlalu kuat tuk menepis segala kesakitan yg dier rasa dari 1st? tak paham sungguh orang mcm ni..

kalo korang pn.. korang kenal ngan sum1..baru kenal ni..mula2 kenal sum1 tu sakitkan ati korang..korang bleh terima ke sum1 tu tuk jd spcl dlm idup korang?

org ni kalo dh biasa menipu n membohong...smpaikan org yg jujur..bercakap btol n tak mmbohong pn disamakan ngan dier.. at last bile pembohongan dier dah terbukti.. ttba hangin puting beliung plak dier.. padahal kita tak ckp pn dier tpu..baru je nk memulakan hujah...tak smpat pun hujah nak bermula..berjet2 bom dilepaskan..nmpak sgt nk tutup kesalahan...

moral of da story... org yg bcakap lembut..susun atur kata yg kemas...sopan santun..bukan semuanya luar dan dalamnye sedemikian rupa..berhati2 dan jgn mudah percaya kepada kebaikan sesorang..dan yang terakhir..hanya orang yang memahami memahami..

p/s: sori la kepada sesorang..mgkin 2 org or 3 org..or infiniti org yang terasa disiat2 jantung hatinya.. berhenti la dari lakonanmu

4 comments:

partym said...

cm pnh dgr je ctr ni...tp krg pasti lak.may b hanya igtn lampau ttg suatu ksh.pe pn yg pntg jgn kite bls suatu perlakuan buruk ssorg itu thadap kite dgn kburukan jgk.krn jka itu yg kite lakukan maka sama sje kite dgn mrk.....

DaNN said...

yup..btol patime..tp perlakuan baik mereka harus dibalas dgn perlakuan baik juga kan?

partym said...

hmm itu tpulang.klo kte rse ia lyk utk dbalas mka kite bls semampunya...tp sllnye prbuatan baik itu dlakukan dgn ikhlas tnpa mmikirkn blsn...^_^

DaNN said...

he33..itu la namenyer ikhlas..